איך לשאול שאלה טובה?

אחד הכלים המרכזיים שלי כמלווה ותומכת בתהליכים של ריפוי הוא שאילת שאלות. עם השנים הבנתי שלאמנות השאלה חשיבות גדולה בהקשבה לעצמנו ובתמיכה באדם שמולנו.

שאלות מסוימות יכולות להיות מעצבנות ומעייפות, לחדור למרחב, לעייף את הראש. מהצד השני, שאלות יכולות להיות מרחב לריפוי וגדילה, פתיחת דלת להקשבה פנימה. בשאלה נחה האפשרות למצע מיטיב ותומך במסע בדרך.

 

בתוך מסע החיים אנו מבקשים לקבל בהירות לגבי הדרך שלנו, להקל על כאב גופני או רגשי, להגשים חלום. פעמים רבות שאנו נתקלים בקושי לשמוע את הקול הפנימי שלנו. שאילת שאלה היא מפתח רב עוצמה בזמנים אלו. האופן בו אנו שואלים הוא משמעותי ביותר, כשאנו שואלים החוצה וכשאנו שואלים פנימה.

 

קיבצתי כאן כמה מהטיפים המובילים באמנות שאילת השאלות. או בכותרת המשנה –

 

איך לשאול שאלה מיטיבה ותומכת? (פנימה והחוצה)

  1. ראש נקי. הטיפ הראשון באמנות שאילת השאלות, שהוא לרוב המורכב לנו ביותר, הוא – לשאול שאלה עם ראש נקי מהשערות. לאנשים החושבים והמנתחים מבינינו יש לרוב כבר תשובה בשלופ ברגע שאילת שאלה – הראש כבר חושב ומנתח, ויש לנו כבר יש לנו כמה אופציות לתשובה. לשאול שאלה עם ראש נקי ופתוח הוא דבר שיש להתאמן עליו. שאלה פתוחה ללא תשובה אופציונלית בראש היא מרווח בו יש אפשרות אמיתית לתשובה הפנימית שלנו להישמע במרחב.

בתדר כזה יש תמיכה אמיתית בראש ובקו של מי שמולי. מנסיוני במשך השנים כשאני שואלת מרווח ופתוח קל יותר לתשובה לעלות מתוך הקול האותנטי של האיש.ה שמולי.

וכשאני שואלת את עצמי שאלה – על הרצון שלי, על שיחת הגוף, שיחת הרגש ברגע זה – כדי שאוכל לשמוע תשובה כנה ומדויקת עלי לשאול פתוח, לחכות בשקט ובהקשבה למה שעולה מגופי או מדמיוני. עלי לנסות להימנע ככל האפשר מניתוח ומחשבה לפי הידיעה או ההנחה שיש לי לגבי עצמי. אני מתאמנת על ראש נקי, רך ומאפשר, במפגש עם עצמי ובמפגש עם האנשים שאני מלווה.

 

  1. טון דיבור אוהב.

כאישה מרגישה יש לי רגישות גבוהה לטון בו דברים נאמרים. טון הדיבור הוא למעשה הצליל, או רצף הצלילים שמילה נאמרת. טון משפיע באופן מודע ותת מודע על רגשותינו, כמו שמוסיקה יוצרת עצבות או שמחה מעצם רצף הצלילים, כך גם מנגינת השאלה. בטון הדיבור קיים צליל רגשי, תדר שפוגש את האדם שמולנו, תדר שפוגש את עצמנו. טון ותדר אוהב מאפשר לתשובות הכנות והצבעוניות ביותר לעלות מתוכנו. ננסה לתרגל טון רך, מאפשר ומכבד, כזה שבא מאהבה כנה וקבלה אמיתית.

למרות שאנחנו לפעמים שוכחים, אנחנו יצוריים אנושיים, כך ששאלות עם טון ביקורתי, חסר סבלנות או מזלזל יכולות לחמוק ללא שליטה מתוך שפתותינו ולבבנו (ובמיוחד כשהשאלות מופנות פנימה – "למה באת בדיוק עכשיו כאב מציק?"). הסוד הוא באימון. עם האימון יפתח מרחב של אפשרות אוהבת ומרחב לקשת התשובות להשמע.

 

  1. טיימינג.

התזמון בו אנו מביאים שאלה למרחב משפיע על היכולת לשמוע את התשובה מתוכנו. לפעמים זה פשוט לא הזמן לשאול, ולפעמים זה ה – רגע. אם אשאל את עצמי שאלה פנימה כשאני עייפה ועצבנית מהיום שעבר עלי כנראה שיש סיכוי נמוך (עד אפסי) שאקבל תשובה מדויקת. אם אשאל ברגע של רוגע הסיכויים לשמוע תשובה גבוהים בהרבה. פעמים אחרות שהמידע פשוט עוד לא נגיש אלי ברגע זה ופעמים רבות שיש צורך להיות במרחב נטול משאלות, שקט ורגיעה.

 

  1. שקט.

שקט טומן בתוכו כוח רב, זמן לשאלה להדהד במרחב ולתשובה להופיע. לאחר שאנו שואלים שאלה מומלץ להיות בשקט, כך נוכל לשמוע את התשובה עולה מתוכנו או מהאדם לצידנו. פעמים רבות משאני חושבים שיש דווקא צורך בשקט מוחלט, ללא שאלות. שקט הוא חלל עם נשימה, בו אפשר להיות, הזמנה לנוח, אפשרות למגוון צבעים לעלות ולצבוע את המרחב כשיהיו מוכנים לכך.

 

  1. מילים שמתאימות לאיש.ה

אנו מגיעים מתרבויות ועולמות שונים, מילים שונות מעוררות אסוציאציות שונות ומילה אחת יכולה לפתוח דלת שחשבנו שנעולה בפנינו. סגנון השאלה המתאימה משתנה מאדם לאדם, כך למשל כשאני משתמשת בכלי של דמיון אינטרקטיבי אשתמש במילים הקשורות לעולם התוכן של האדם שמולי. לדוגמה, בליווי מטופלת שמתעסקת בכתיבה השאלה 'אם היית מדמיינת את הכאב כיצד הוא היה נראה?' לא העלתה דבר. זאת לעומת השאלה – 'אם היית מתארת את הכאב בכתיבה כיצד היית מתארת אותו?' שמעלה תשובה תוך רגע ובקלות. אם אנו בקשב לאדם שמולנו ובתוכנו נוכל להרגיש איזו שאלה היא מדויקת.

 

  1. הקשבה לעצמנו.

כשואלי השאלות אנו ברומטר. הקשבה לעצמנו נותנת לנו מידע על סגנון, תזמון ואופן השאלה. נקשיב לעצמנו ולתחושות שעולות בנו כשאנו באים לשאול שאלה. מה קורה לנו בנוכחות שאלה זו? לא תמיד נדע, אך אפשר להרגיש בגוף – מתי יש איזו אנרגיה בתוכי שמבקשת לשאול? מתי מרגיש לי מרווח, מתי מכווץ, מתי פולשני כשאני באה לשאול שאלה? פנימה והחוצה.

 

שאילת שאלות היא קודם כל תרגול פנימי. תרגלו שאלות פנימה ואחר כך החוצה. אמנות השאלה מאפשרת העמקה בעולמנו הפנימי ואפשרות להביא ריפוי לקולות השונים בתוכנו ומסביבנו. לאפשר להם לזרוח ולהאיר בשביל החיים.

 

שבוע של שאלות ותשובות רכות שיהיה לנו

אהבת? אפשר לשתף

הישארו בלופ

הישארו בלופ של כל מה שקורה אצלי. היו הראשונים לקבל מאמרים, לשמוע על שיתופי פעולה, סדנאות, מבצעים ועוד דברים טובים.